Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Bråk, tjaffs och ledsamheter,,,,

Just nu så vet jag inte riktigt var jag ska ta vägen, allting känns bara så jobbigt och pågrund av mitt dystra och nedstämda beteende så går det ut över dom jag älskar, något som jag verkligen inte vill ska hända, det känns som att jag måste få prata med någon om det, om varför jag mår såhär, någon jag känner och någon som vill lyssna och verkligen vill förstå mig, men samtidigt så vill jag inte dra mina problem över andra och få dom att må dåligt pågrund av att jag mår dåligt, det är en svår balansgång det är det verkligen,,,,,

 

Ledsen för den konstiga början igen på ännu ett inlägg men just nu känner jag som att ingen riktigt vill lyssna på mig eller stötta mig, det känns inte riktigt som om någon vill kunna finnas där för mig 🙁 Nåja, jag vill inte skriva för mycket heller om hur dåligt jag mår, vad sägs om att börja om? 

Hej på er!! Hur mår ni? 🙂

Ni vet redan hur jag mår idag så jag tänker inte skriva om det igen 😛

Just nu sitter jag eller halvligger rättare sagt i sängen och bara tar det lugnt men mina tankar har börjat fundera på om jag ska kanske kliva upp nu och äta och dricka någonting 😛 

Vad ska hända idag då? Idag vet jag inte riktigt vad som ska hända, det är ju söndag så det blir väll bara till att chilla hela dagen, kanske bara ligga här och kolla film 🙂

Igår så var jag ut på tjejkväll med J o L vilket var väldigt trevligt och roligt, vi var iväg och käkade och sen bowlade och hade det allmänt trevligt som vi alltid har när vi träffas, vi kom fram till att vi bara måste få me R också snart så vi blir den grupp som vi brukar vara 🙂

 

Nu har jag inte så mycket mera att skriva om, jag ska väll försöka ta mig upp ur sängen nu och laga mat 😛

 

Ha de bäst!! /Pauliina<3 

Alla <3 ans dag<3

Så var de då alla <3 ans idag och här sitter man nu själv för att man är så snäll och låter pojkvännen dra iväg och spela innebandy när man egentligen vill ha honom hemma just denhär kvällen, visst nog för att jag vart med honom halva dagen men jag hade helst velat att han stannat kvar ikväll utan att behöva dra iväg, så nu får man sitta här och äta sig fet på godis helt ensam :/ 

Nåja ingen ide att klaga om de.

 

Vad har hänt idag då? 

Jo idag så vaknade jag vid kl 9, jag var väldigt fundersam på om jag verkligen skulle gå upp då eller om jag skulle försöka somna om men efter att ha legat och vridit mig i sängen i ca 20 min så gav jag upp den tanken och klev motvilligt upp, när jag kommit upp ur sängen så gick jag direkt till duchen och duschade, där efter så klädde jag på mig och fixade mig, jag hade precis plattat huvet när mamma ringde och sa att hon och min sysster skulle gå ut och äta lunch och att jag också kunde följa med om jag ville och självklart ville jag det då jag inte träffar min kära syster så ofta då hon bor i Gävle, så vid klockan halv tolv så åkte jag ner på stan och träffade mamma och syster för att gå och äta.

Efter att vi ätit så skulle jag träffa Robin, när jag mötte honom så cyklade vi och handlade och där efter så cyklade vi till Macksta och hade det mysigt och trevligt, lagade god mat och kollade film och hade det jätte trevligt ända tills han skulle åka, som tur är så kommer han tillbaka hit vid 10 ikväll men det är ju 2 timmar kvar tills dess, och vad ska jag göra under den tiden? Städa mitt rum kanske, lyssna på bra musik och käka godis kanske 😛

 

MMM god mat <3

/Pauliina

Träningsporgam

Alla har vi olika mål med träningen & vilket träningsprogram du ska ha varierar därför stort. Ett bra träningsprogram, som är specialiserat för dig, gör så att du får ut mer av din träning.

Vilket träningsprogram du ska välja beror även på vilken typ av träning du utför. Vid styrketräning gäller det att träna musklerna precis lagom mycket för att få ut maximalt av träningen. Medan det vid viktminskning går ut på att successivt börja träna mer och ändra rutiner.

Styrketräningsprogram

När det kommer till styrketräningsprogram gäller det att utmana musklerna precis lagom mycket. Tränar ni för lite kommer musklerna inte utvecklas då de inte får tillräckligt med påfrestning. Om man däremot tränar för mycket, kommer inte musklerna kunna anpassa sig till den träning man utsätter dem för. Men genom ett träningsprogram som påfrestar musklerna precis lagom mycket, får man ut maximalt av sin träning.

Färdiga styrketräningsprogram hittar ni här.

Viktminskningsprogram

När man ska gå ner i vikt gäller det att vid dagen slut hamna på ett kaloriunderskott. Man kan antingen göra det genom att träna mer, äta mindre eller en kombination av båda. Somliga hävdar att det kvittar vad man gör. Men studier har visat att de som följer både en diet & tränar får bättre resultat, även om deras kaloriunderskott var densamma.

Ett träningsprogram vid viktminskningen är därför ett bra sätt för att lyckas med viktminskningen. I de flesta fallen gäller det att få in träningsrutinerna. När man inte längre ser träning som ”något nytt” har man gjort stora framsteg.

För att få in träningsrutinerna gäller det att träningsprogrammet börjar lugnt. Inte så många träningar per veckan & de träningspass man gör, ska inte vara så långa.

Träning vid viktminskning

För att gå ner i vikt handlar det om att i slutändan förbruka fler kalorier än vad man får i sig. Träning förbränner kalorier och hjälper dig att vid dagens slut ligga på ett kaloriunderskott. Somliga hävdar att man bara kan äta mindre istället för att träna. Detta är dock inte att rekommendera då kroppen går ner i ”dvala” när man äter för lite mat. Då förbrukar man färre kalorier & då blir det svårare att gå ner i vikt. Vi är tyvärr inte skapade för att gå ner i vikt. När det finns lite mat hushåller kroppen med energin & när det finns mycket passar den på att lägga på sig.

Det har även gjort studier som jämför att bara gå på diet med att köra en diet & att träna. De båda grupperna hade ett lika stort kaloriunderskott.

Man bör med andra ord även träna vid viktminskning.

Målet med viktminskning är att minska andelen fett på kroppen och att gå ner i vikt. Men det är många som glömmer hur viktigt det är att samtidigt inte förlora muskler. De gör kroppen starkare, ökar kroppens förbränning samtidigt som den formas och blir fastare.  Att både gå ner i vikt och samtidigt inte förlora muskelmassa är lite problematiskt, då man vid viktminskning ska få i sig färre kalorier än vad som behövs. Vid ett energiunderskott börjar kroppen ta energi från fett och lagrade proteiner (musklerna). Detta betyder att musklerna bryts ner. Ett knep för att förlora så lite muskler som möjligt när du ska gå ner i vikt är att din kost ska bestå av relativt mycket protein – sikta på 1,2 – 2 g protein/kg per dag. Desto mer du tränar, ju mer behöver du.

Motionsträning & viktminskning

Det är vanligt att man hör att man ska jogga där pulsen ligger mellan 55-70% av maxpuls för att bränna så mycket fett som möjligt. Det är sant att man gör det. Dock kommer kroppen att kompensera resten av dagen. Brände du mycket fett under konditionsträningen kommer du ta mer från andra energikällor resten av dagen. Det kvittar med andra ord hur du tränar. Fokus ligger på att förbränna så många kalorier som möjligt.

Att träna kan tyvärr öka hungerkänslorna något. Man kan ju äta mer om man tränar, jämfört med om man inte gör det. Men om man äter fler extrakalorier än vad man gör av med under träningen, resulterar det inte till någon viktminskning.
Vid intensiv träning uppstår något som kallas exercise-induced-anorexia. Om ni har tränat intensivt någon gång har ni säkert märkt detta. Exercise-induced-anorexia är att man efter intensiv träning får svårare att få i sig mat. Detta är något ni kan använda er av om ni känner att ni blir hungrigare efter träningen. Det är dock inte alla som har detta ”problemet”.

Styrketräning & viktminskning

Styrketräning vid viktminskning går i stort sett ut på att öka andelen muskler. Detta hjälper dig att hålla vikten och att göra kroppen fastare. Målet är alltså inte att bränna kalorier. Det är allt för ofta man hör att man ska gå till gymmet & göra många repetitioner då det ska bränna fler kalorier. Det ligger en viss sanning i det, men skillnaden mellan hur många repetitioner du gör & hur många kalorier du förbränner är så pass liten att den inte spelar någon roll. Genom många repetitioner (≈ ett lyft) bygger man inte muskler. De blir bara uthålliga. Fokus bör ligga på att få mer muskler för att få en fastare kropp. För att bygga muskler bör du följa:

Relaterade texter
Viktminskning och kost
Platt mage
Läs mer >>

Så många kalorier förbränner styrketräning

Hur många kalorier du bränner vid styrketräning beror på hur intensivt man kör & hur länge. Men generellt brukar man säga att man bränner 200 – 400 kcal per träningspass som är runt 1 timme långt.

Att träna före frukosten för att gå ner i vikt, fungerar det?

Allt för ofta hör man folk tipsa andra om att gå ut och gå eller jogga på morgonen före frukosten för att gå ner i vikt. De säger att detta ska bränna mer fett än att träna senare på dagen. Det finns en viss sanning i det, men samtidigt bränner man för stor andel muskler. En förenklad förklaring till detta är att när kroppen börjar anstränga sig då den nästan är tom på näring, får den ”panik” då den tror att den är i fara och tar av det lagrade proteinet (musklerna) som ”nödfallsenergi”. Det är bättre att äta 2-3 timmar innan träningen för att maximalt gå ner i vikt.

Motivation att träna vid viktminskning

När det kommer till viktminskning är det allt för ofta motivationen och orken som tar slut innan de överflödiga kilona gör. Anledningen till varför man behöver gå ner i vikt, utöver kosten, kan vara att man misskött träningen. Och att börja träna någon gång i veckan kan vara ett stort steg i början.

Här kommer några knep som ökar motivationen att träna vid viktminskning!

  • Köp dig lite fina kläder och ett par nya skor som du kan träna i – det blir roligare att träna när man känner sig fin!
  • Börja vikminskningen tillsammans med en kompis, då blir det svårare att sluta! Om du inte har en kompis att börja med, kan du hitta en viktminskningskompis på vårat forum!
  • Börja med en viktminskningsblogg. Om ni skriver en blogg och får följare, kommer ni garanterat inte sluta!

Sammanfattning

  • För att gå ner i vikt gäller det att du vid dagens slut har gjort av med fler kalorier än du fått i dig.
  • Kombinationen av diet & träning är det absolut bästa för att gå ner i vikt.
  • Motionsträning hjälper dig att förbränna många kalorier.
  • Styrketräning vid viktminskning hjälper dig delvis att gå ner i vikt, men framför allt hjälper det dig att hålla vikten och att forma kroppen.
  • Att träna 2-3 timmar efter du har ätit är det bästa för att gå ner i vikt.

Att lova någonting

Att lova någonting betyder ganska mycket för mig, om någon lovar mig någonting så förväntar jag mig också att personen som lovat mig håller det han/hon är lovat, gör inte alla det? Förväntar sig att om man får ett löfte så ska det också hållas utan att brytas?

Men vad händer då om personen i frågan bryter löftet som den gett? Själv så blir jag väldigt besviken, speciellt om det är någonting som jag verkligen sett fram emot att göra, är inte det ganska naturligt att man blir? Vad tycker ni? 

 

Hej på er!!

Lite konstig start på inlägget men jag kände att jag behövde få ur mig lite skit 😛

Hur mår ni då? 🙂 Själv så mår jag väll helt okej, sitter just nu och pratar med Robin då vi behöver reda ut lite saker, någonting som jag inte kommer skriva här om vad det handlar om,,,,

Vad har annars hänt idag då? Jo jag har vart i skolan där jag hade EN HEL LEKTION!! WOW! Sen slutade jag halv tolv och var hemma igen klockan ett ^^

Sen när jag kom hem så åt jag lite och där efter så bestämde jag och Madde att vi skulle ses och ta en fika på stan så vid klockan halv tre träffades vi på klingas och satt och babblade lite innan vi skulle till Ullvi för att träffa boysen när dom slutade.

Så när klockan var halv fyra så mötte jag Robin, han såg så glad ut när han fick se mig att jag inte kunde låta bli att le tillbaka, de är verkligen en människa som kan få mig att må bra efter en dålig dag, jag blir alltid så glad när jag får träffa honom^^

Vi bestämde oss för att först cykla till stan där Robin skulle klippa sig innan vi skulle hem till honom, så när han klippt sig så cyklade vi vidare hem till honom och där hemma hos honom så gjorde vi inte så mycket, Robin städade lite och sen åt vi med hans familj innan jag skulle åka hem.

Så nu sitter jag är nu igen i min säng och myser, jag ska ta och duscha hade jag tänkt mig innan jag ska sova, imorgon väntar en ny dag 🙂

Ni får ha de bäst så skriver jag snart igen!! /Pauliina<3

 

Tankar kring sommaren, jobb och lägenhet

Hej på er 🙂

 

Idag så har mina tankar kretsat väldigt mycket om sommaren som är här om några månader och helt ärligt, jag får panik! Det känns som att tiden bara rinner iväg just nu och jag har massa saker att tänka på också vilket inte gör det lättare precis, jag tar ju studenten till sommaren och måste då hitta jobb vilket jag är jätte nervös över att jag inte kommer få något, sen är de ju dehär med att flytta hemifrån och visst har jag tur med tanke på att jag redan har en lägenhet som står och väntar på mig men om jag inte få jobb då kan jag inte behålla den 🙁 Robin kom på en plan om hur man kunde göra, om jag säljer lägenheten för några hundra tusen så kan man använda dom pengarna som man får för lägenheten till hyra till en annan som man då flyttar in i och då skulle dom pengarna räcka väldigt länge om man bara betalar hyra med dom pengarna och då samtidigt om Robin och jag flyttar ihop så gör det inte så mycket om en av oss inte har jobb för då har vi pengar till hyra iallafall, jag vet verkligen inte hur jag ska göra och just nu känns det som att jag måste bestämma mig snart för jag kan inte vänta hur länge som helst heller med att sälja den :/ 

Annars idag så har jag inte gjort så mycket, har vart i skolan och gjort prov vilket gick galant även fast jag knappt läst någonting (A) Så när ja kom hem så kolla ja lite på tv och käkade lite och nu ska jag bara chilla lite och prata med Robin tills jag ska ut och gå med Julia Linnea och Rose vid kl sex ikväll 🙂

Det var vad jag hade att bjuda på idag! Ha de bäst så skriver ja snart igen!! /Pauliina

 

Planer inför alla hjärtans dag<3

hej på er.:)

Just nu sitter jag framför tvn och kollar runt lite, jag ska snart äta sen dra iväg och träna 🙂

Jag håller på att fundera ut vad man kan göra på alla hjärtans dag tillsammans med sin pojkvän,  och vad men ska köpa till honom, jag är så dålig på att komma på sånt och Robin säger alltid att det bara är han som kommer på saker att göra så jag måste komma på någonting ^^ 

Problemet är bara att jag inte vet vad jag ska köpa till honom, har ni några förslag? Skriv gärna om ni har det isåfall ^^

Vad ska jag annars göra idag då? Jo jag ska försöka tvätta och sen måste jag plugga ^^ 

De var nog de jag hade och bjuda på just nu, men ja skriver snart igen^^ 

Ha de bäst!!! /Pauliina<3

(Vad tycker ni om min nya design? Ganska snygg va?)

Helgen, jobbansökan och shopping

 

Idag så har vi vart i Västerås där jag fick köpa lite nya grejer till mig själv vilket behövdes då jag bara köpte bra saker som jag verkligen behövde eller nja en sak behövde jag allafall av det jag köpte 😛

Helgen har vart lugnt, jag och Robin har inte gjort så mycket, i torsdags så skrev jag ett CV och ett personligt brev och skickade iväg 14 olika mejl för att se om jag kan få sommarjobb någonstans här i Köping till sommaren, jag skickade även in en jobbansökan angående deltidsjobb på cheapy vilket jag hoppas jag får svar om snart 🙂 I fredags så firade vi 9 månader tillsammans och firade lite med mat och mys  och igår så var vi på dollar store och handlade lite innan vi åke till Macksta och sov där över kvällen^^  

 

(Köpte även ett vitt linne med mönster på ryggen)

 

Till startsidan